Vi tar service på elbil

– til konkurransedyktige priser

Med et økende antall elbiler på norske veier er vi naturligvis med på utviklingen, og har skaffet oss økt kompetanse på elbil. Vi utfører elbil-service i henhold til krav fra forhandler, der vi blant annet skifter kupéfilter og skriver ut batteritest. Hos oss får du utført både originalservice og vedlikehold av elbil til konkurransedyktige priser, med levering innen rimelig tid.

Våre mekanikere er godt kurset i service på el- og hybridbiler. Noen av dem kan også åpne, og utføre reparasjoner el-bilbatterier.

Kontakt oss om elbil

Vi er klare for å besvare dine spørsmål om service på elbil.

Nybilgarantien beholder du – også på elbil

Uansett hvilken merkevaregaranti du har, beholdes denne ved utført service hos oss iht. EU sine regler. Les mer om nybilgaranti

Billig med elektrisk

Elbil er ikke bare godt for miljøet, det er også bra for lommeboken! Du kan spare titusener på å kjøre elektrisk. Eksempelvis koster en Nissan Leaf 24 000 kroner mindre i året enn en tilsvarende bensinbil når du kjører 15 000 kilometer i året over fem år.

Grønn bil har utviklet den eneste kalkulatoren i Norge som beregner kostnadene ved ulike elbiler, og sammenligner det med kostnadene for tilsvarende bil med bensinmotor. For alle modeller viser kalkulatoren langt lavere årlige kostnader med en elbil.

Noen eksempler ved årlig kjørelengde på 15 000 kilometer, og 5 års eierskap:

  • BMW i3 er 20 000 kroner billigere i drift per år enn tilsvarende bensinbil.
  • Mitsubishi i-Miev er 16 000 kroner billigere i drift per år enn tilsvarende bensinbil.
  • Volkswagen e-Up er 14 000 kroner billigere i drift per år enn tilsvarende bensinbil.
  • Tesla er 16 000 kroner billigere i drift per år enn en tilsvarende bensinbil.

Service på elbil

I en elbil er registerreimer, ventiler og olje erstattet med en vedlikeholdsfri motor der kun én del er bevegelig. Bremser må selvsagt sjekkes, og bevegelige deler eventuelt smøres.
Litium Ion-batteriene i moderne elbiler er vedlikeholdsfrie. Ved service blir batteriene diagnostisert, og data avlest, blant annet for å avdekke sviktende kjøre- og ladevaner.

Rekkevidde

Kjørestil, temperatur, bruk av elektronikk og mange motbakker påvirker kjørelengden.
Elbiler i dag har bedre rekkevidde enn bare for noen år tilbake. Likevel har de fleste elbiler klare begrensninger.
Med elbil er økonomisk kjøring enda viktigere enn for tradisjonelle biler. Det gjelder å holde jevn fart og ikke være for hard på gasspedalen og slippe den når du har mulighet. I nedoverbakker lader faktisk elbilen. Slipper du gasspedalen da vil du faktisk øke rekkevidden igjen. Da har du litt mer å gå på når bakkene går oppover igjen!

Batteriets levetid

Det er en sammenheng mellom forventet levetid og kostnad. Hvor fort batterienes lagringskapasitet reduseres, avhenger av batteritypen. Dette varierer mellom leverandørene og er oppgitt under «minste kapasitet» i de ulike kjøpsveiledninger, det vil si gjenværende akseptabel kapasitet.

Noen eksempler fra kjøpsveiledningen:

  • Nissan Leaf: Forventet levetid ut bilens levetid med gradvis kapasitetstap med tid og bruk. Batteripakken er konstruert med 48 moduler som kan skiftes individuelt.
  • Tesla Model S: Forventet levetid minst i garantiperioden på 8 år. Kostnaden er estimert til mellom 60 og 80 000 kroner.
  • Mitsubishi i-MiEV: 70 – 90 prosent av batteriets kapasitet etter 10 år eller 150 000 kilometer kjøring. Kostnaden for batteribytte var 120 000 kroner i 2013.
keyboard_arrow_up