Åpenhetsloven – Carfix 2023
Åpenhetsloven sikrer tilgang til informasjon om hvordan virksomheter og leverandører jobber når det kommer til anstendig arbeidsforhold og menneskerettigheter. Dette er viktig for oss i Carfix, og i våre kontrakter må alle leverandører forplikte seg til å følge Åpenhetsloven.
Carfix har pr. dags dato 13 verksteder lokalisert i Bergen, Os, Vik, Stord, Sandnes, Søgne, Arendal, Rygge og Ål. Vi er blant de største uavhengige aktørene i det norske markedet, og har en langsiktig eier fra bransjen.
Carfix og Åpenhetsloven
Stortinget har vedtatt lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som kalles «Åpenhetsloven». Åpenhetsloven skal bidra til å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre forbrukere, organisasjoner, fagforeninger og andre tilgang til informasjon om hvordan virksomheter og leverandørkjeder arbeider med dette (se Lovdata for detaljer).
Carfix forsterker sin innsats på disse områdene. Vi vil gjennomføre aktsomhetsvurderinger, kartlegging, forebygging, begrensning, og gjøre rede for hvordan vår virksomhet og leverandørkjede håndterer eventuell negativ påvirkning på arbeidstaker- og menneskerettigheter.
Slik arbeider vi med Åpenhetsloven
Alle våre kontrakter med leverandører, krever at leverandør forplikter seg til å følge Åpenhetsloven. Våre prinsipper for leverandøratferd (etiske retningslinjer for våre leverandører) inngår i alle leverandøravtaler vi inngår. Her stiller vi konkrete krav til leverandør, og dennes egen leverandørkjede.
Vår administrasjon jobber kontinuerlig med kartlegging av vår leverandørkjede. Vi undersøker hvilke deler av leverandørkjeden vi antar det er størst risiko for eventuelle brudd på menneskerettigheter, og uanstendige arbeidsforhold. Kartleggingsarbeidet danner grunnlag for videre prioritering av vår innsats.
Retningslinjer og rutiner
Vedtak om implementering av retningslinjer og rutiner som sikrer at selskapet etterlever krav og intensjoner i Åpenhetsloven, er fattet av styret i Carfix.
Det er utarbeidet rutiner og prosedyrer som beskriver ansvarsforhold knyttet til gjennomføring av avviksanalyser (GAP-analyser), risikoanalyser, kartlegging og klassifisering av leverandører, samt risiko- og aktsomhetsvurderinger. Alle medarbeidere med ansvar for innkjøp av varer og tjenester er kjent med lovens intensjon, og innhold i de til enhver tid gjeldende rutiner og prosedyrer. Informasjon om arbeidet med Åpenhetsloven er gjort kjent for alle medarbeidere.
Vår menneskerettighetspolitikk
Vi har nulltoleranse for ulovlig eller uetisk forretningsadferd. Vi forplikter oss til å respektere, og etterleve menneskerettighetene i samsvar med OECD’ s retningslinjer, og FN’ s veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter
Medarbeidere:
Vi støtter våre medarbeidere til å utnytte sitt potensiale fullt ut, ved å tilby en arbeidsplass med gjensidig tillit og respekt. Vi opprettholder en god kommunikasjonskultur med retningslinjer, prosedyrer og møteplasser. Vi gir rettferdig kompensasjon og arbeidsforhold til alle medarbeidere. Vi prioriterer helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Vårt HMS-arbeid er avgjørende for fremtidig suksess og kvalitet. Vi opprettholder et trygt og sunt arbeidsmiljø, og oppfordrer medarbeidere til å melde i fra om hendelser som skal varsles.
Kunder:
Vi forplikter oss til å gi våre kunder trygge, høykvalitets – og pålitelige tjenester. Våre retningslinjer for etikk og habilitet styre vårt samarbeid med kundene. Vi jobber for å sikre kundetilfredshet, og løse eventuelle avvik på en riktig og kostnadseffektiv måte.
Utførte tiltak
Basert på en gjennomgang av våre leverandører og hvilke påvirkningsmuligheter vi mener å ha i den enkelte leverandørkjede, og omfang av våre innkjøp, er det gjennomført aktsomhets- vurdering og risikoanalyse. Det er innhentet opplysninger fra de mest relevante leverandører.
Videre tiltak i arbeidet med implementering og oppfølging av Åpenhetsloven vil være i tett dialog med våre hovedleverandører for å avdekke og samstemme videre handlinger i deres leverandørkjede.
I den grad det vil være aktuelt å foreta anskaffelser hos nye leverandører, vil dette være etter at det er foretatt en risiko – og aktsomhetsvurdering av den aktuelle leverandør og dennes produkt eller tjeneste.
Alle eksterne henvendelser relatert til vår virksomhet, og som er knyttet til vårt arbeid med Åpenhetsloven, kan sendes skriftlig til: kundeservice@carfix.no.
Alle henvendelser blir håndtert av driftssjef i selskapet, og svar på henvendelse skal foreligge innen 3 uker etter at denne er mottatt.
Os, 20. juni 2023